Vi utbildar
för en
bättre värld

Hitachigymnasiet Västerås finns för dig som vill anta framtidens utmaningar. Hos oss får du de kunskaper och redskap som du behöver, samtidigt som du utvecklar mod och handlingskraft som hjälper dig att göra skillnad.

Kommande datum för Öppet Hus:

Datum för Öppet hus kommer.

Vi vågar tänka visionärt och ta oss an de stora frågorna.

Med ett stabilt fundament av kunskap inom teknik, natur-och samhällsvetenskap ger vi våra elever förutsättningar att förstå de större sammanhangen. De får möjlighet att utveckla ledarskap och samarbetsförmåga och genom nära samverkan med näringsliv och akademi får de inte bara aktuella insikter från omvärlden utan också kontaktvägar och kunskaper inom världsledande teknik och modern forskning. Vi ger nästa generation kunskap och redskap för att med mod och drivkraft anta framtidens utmaningar.

Teamwork

Hos oss får du jobba mycket i grupp. Det utvecklar ditt ledarskap och din samarbetsförmåga.

Realwork

Hos oss får du jobba med skarpa uppdrag. Det ger dig insikter i och kontakter inom världsledande teknik och modern forskning.

Dreamwork

Hos oss får du tänka visionärt och ta dig an de stora frågorna. Du får också möjlighet att driva företag och utveckla egna idéer. Du får kunskap och redskap att bidra till mänskliga rättigheter och globala mål.

Läs mer om oss
Våra utbildningar

Vi erbjuder två teknikprogram. Teknikprogrammet med inriktning produktionsteknik och teknikprogrammet som spetsutbildning inom smarta system och produkter. Tekniken är den röda tråden i bägge utbildningar. Teknik för oss handlar om problemlösning, kreativitet, design, hållbar utveckling, globala samband, energiomställning- allt det som påverkar oss nu och i framtiden. Det handlar om vårt samhälle och våra framtida liv. I båda våra utbildningar arbetar vi i basgrupper och eleverna får driva olika typer av projekt. Vi har ett unikt nära samarbete med näringsliv, både stora och små företag samt högskola/universitet.

Har du ett stort intresse för teknik?

Vill du skapa ett hållbart samhälle?

Vill du vara med och utveckla framtiden?

Sverigeunik!
Teknikprogrammet
Produktionsteknik

Antal platser:

96

Vår inriktning produktionsteknik ger en bred utbildning inom teknikområdet. Du får fördjupa dig i hela processen från idé till konstruktion, produktion och företagande. Det är en högskoleförberedande utbildning där teori hela tiden omsätts till praktik och du tränas i problemlösning, samarbete och entreprenörskap.

Sverigeunik!
Teknikprogrammet
Teknikspets

Antal platser:

30

En Sverigeunik utbildning som sker i samarbete med Mälardalens Universitet. Det är en högskoleförberedande utbildning som fokuserar på IoT, cloud och AI. Du kommer arbeta mycket i projekt som utvecklar din problemlösnings- och samarbetsförmåga.